Dynia w tysiącu odsłon

  • Wrzesień 29, 2015

Odkrywca Krzysztof Kolumb w pamiętniku odnotował moment, w którym po raz pierwszy ujrzał dynię. Nie mógł jednak podejrzewać, że warzywo to wniesie tak wiele inspiracji i zdrowia do europejskiej kuchni.

 

W Polsce dynia pojawiła się w XVI wieku i szybko zyskała popularność zarówno na stołach pańskich, jak i chłopskich. Była smaczna, lekko strawna i można ją było przyrządzać na dziesiątki sposobów. Co dziś wiemy o dyni? Szczególnie cenna jest dynia o pomarańczowym miąższu – im kolor miąższu intensywniejszy, tym więcej w nim witamin. Dynie zawierają ich stosunkowo dużo: A, B1, B2, C, PP, ponadto składniki mineralne, zwłaszcza fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez oraz mnóstwo beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Zapobiega ona krzywicy u dzieci, wzmacnia wzrok, chroni przed nowotworami. Wraz z witaminą E wspaniale wpływa na cerę – utrzymuje odpowiednią wilgotność skóry i zwalcza niszczycielskie wolne rodniki.

Dynia nie tuczy, jest bogata w białko, przyspiesza przemianę materii. Gotowana lub surowa pomaga w nieżytach przewodu pokarmowego, przy uporczywych zaparciach, chorobach krążenia z towarzyszącymi im obrzękami i schorzeniach wątroby. Nawet dla tzw. delikatnych żołądków dynia rozgotowana jest lekkostrawna i łatwo przyswajalna. Uwaga: dynia ma jednak wysoki indeks glikemiczny, nie jest więc wskazana  w codziennej diecie diabetyków. Zalecana jest natomiast właśnie w diecie jesienno-zimowej, gdyż wzbogacona rozgrzewającymi przyprawami stanowi doskonały posiłek na śniadanie lub obiad.

Jakie dania można przyrządzić z dyni? Wszystkie…. Tysiące potraw słodkich, pikantnych, orientalnych, dziecięcych, dietetycznych, karnawałowych, deserowych. Dla zabieganych mamy pomysł na dynię ze słoiczka: TUTAJ.

Warto jednak pamiętać, że dynia sama w sobie ma dość mdły smak, dlatego koniecznie trzeba go ożywić ostrymi czy orientalnymi przyprawami albo słodkimi dodatkami. My polecamy rozgrzewającą zupę dyniową, smażone placki dyniowe, kompot z dyni, sok z marchwi, jabłka i dyni, bezglutenowe rogaliki nadziewane dynią, kolorowy chleb z dodatkiem dyni. Smacznego!

Źródło: serwis dziecisawazne.pl