Makaron z zapiekanymi warzywami

  • Czerwiec 30, 2015

Lato w pełni, więc możemy odstawić rozgrzewające kasze gryczaną czy jaglaną. To doskonała pora na lekkie posiłki, pełne sezonowych warzyw i owoców. Nie należy oczywiście rezygnować z ciepłych dań. O tej porze roku znakomicie sprawdzą się bezglutenowe makarony z różnymi dodatkami. Oto danie, które zachwyciło uczestników naszych warsztatów w Poznaniu „Bezglutenowa kuchnia włoska”. 

 

 

Składniki:

-1 oczyszczony, duży bakłażan (około 300 g);

– 1 cukinia;

– 2 czerwone cebule (ok. 100 g);

– 2 oczyszczone i pokrojone w plastry żółte papryczki (ok. 300 g);

– 8 ząbków czosnku w skórce;

– 3 łyżki oliwy z oliwek;

– 1 łyżka suszonej, włoskiej mieszanki ziół (np. prowansalskie) bez śladowych ilości glutenu;

– świeżo zmielony czarny pieprz bez śladowych ilości glutenu;

– 20 pomidorków cherry;

– 1 łyżka przecieru z pomidorów suszonych (lub drobno posiekanych pomidorów suszonych);

– 250 g bezglutenowego makaronu marki Agluten– tagiatelle ( w składzie jest mleko w proszku i jajo) – UWAGA: w razie alergii na mleko i jajo użyj makaronu penne rigate lub spaghetti z komosą ryżową marki Garofalo);

– 50 g startego sera parmezan – opcjonalnie – nie dodajemy w razie nietolerancji mleka;

 

Rozgrzej piekarnik do 200 stopni C. Bakłażana i cukinię pokrój na kawałki, a obraną cebulę – na ćwiartki. Bakłażana, cebulę i pokrojoną paprykę ułóż w formie żaroodpornej (lub na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia). Dodaj czosnek, skrop oliwą, potrząśnij, by składniki się zmieszały. Posyp je ziołami i pieprzem. Wstaw do piekarnika i piecz 25 minut. W połowie pieczenia obróć warzywa. Po 25 minutach formę wyjmij z piekarnika, dodaj pomidorki koktajlowe, równo je rozkładając. W małej miseczce wymieszaj przecier z suszonych pomidorów z 2 łyżkami gorącej wody, po czym nałóż je na warzywa. Piecz przez kolejne 25 minut.

Gdy warzywa będą się piec, w dużym garnku zagotuj wodę z solą. Wrzuć makaron i gotuj około 8 minut, aż będzie al dente. Następnie odsącz go i przełóż do miseczek. Na koniec przykryj makaron warzywami, posyp startym parmezanem (opcjonalnie) i podawaj.

To danie pełne kolorów, witamin i oryginalnych smaków. Warzywa świetnie komponują się z czosnkiem, oliwą i ziołami. Co ważne, potrawa nie wymaga pracochłonnych przygotowań. Dlatego idealnie sprawdzi się jako letni obiad. Potwierdzili to uczestnicy warsztatów, które w czerwcu Friendly Food zorganizowało wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Osób z Celiakia i na Diecie Bezglutenowej oraz z „Italia bez glutenu” (relacja TUTAJ).